هموروئید و موثرترین راه درمان آن

هموروئید بالشتک هایی طبیعی متشکل از بافت و رگ ها هستند که در محل تلاقی بین رکتوم (انتهای روده) و مقعد جا گرفته اند. این بالشتک ها در حالت نرمال، به همراه رکتوم، مسئول بستن مقعد و جلوگیری از نشت مدفوع و همچنین کنترل دفع گاز می باشد و برای بدن مفید ميباشد. در زمان دفع، این بالشتک ها، کوچک تر می شوند و امکان خروج مدفوع از مقعد را فراهم می آورند. همورویید یا همان بالشتک های هموروئیدی در بدن همه وجود دارند ولی مشکل، زمانی بروز می کند که اندازه آن بزرگتر از حد استاندارد شود. این بزرگ شدن غیر معمول اندازه بالشتک، به بروز بیماری نشمینگاهی منجر می شود که می تواند هر فردی را در هر سن و سالی درگیر خود کرده و به یک دغدغه آزاردهنده برای او تبدیل شود. امروزه به مدد پیشرفت های به دست آمده در حوزه پزشکی، تکنیکی جدید و اثر گذار در راستای درمان این بیماری ابداع گردیده و به حوزه پزشکی و درمان توسط آویژه درمان متین، عرضه شده است. طی پروسه ایمن و کم تهاجمی به نام سونوگرافی داپلر، رگ هایی که کار خونرسانی به بواسیر را انجام می دهند، به طور دقیق شناسایی و مسدود شده و در نتیجه، عارضه در مسیر رو به بهبود پیش می رود. در ادامه مطلب، اطلاعات کامل و جامعی در خصوص بیماری و متد درمانی مذکور ارائه گردیده است.

 

همورویید-آویژه درمان متین

 

انواع همورویید

به طور کلی این بیماری، بیماری و اختلال در سیستم خونرسانی به عضلات و بافت داخلی مقعد میباشد که در اثر مشکلاتی مانند یبوست، زور زدن زیاد هنگام دفع، بالا رفتن سن ، بارداری و غیره خون در محل هموروئید انباشته و موجب تورم، درد و خونریزی میشود. به عبارت دیگر همورویید زمانی رخ می دهد که دسته ای از سیاهرگ ها در راست روده (رکتوم) یا مقعد ، متورم و متسع می شود. اتساع این غشا در اطراف بافت های رکتا و مقعد ، باعث درد یا نارحتی می شود. بسته به شدت عارضه می توان آن ها را در چهار گروه زیر دسته بندی کرد:

  • بواسیر داخلی
  • همورویید خارجی
  • پرولاپس یافته
  • بواسیر ترومبوزه

فیلم جراحی هموروئید به روش HAL – RAR

 

انواع درجات همورویید داخلی

انواع مختلف هموروئید داخلی در گریدهای زیر دسته بندی می شوند:

گرید یک: بواسیر با برآمدگی های کم

گرید دو: بالشتکهای بزرگ که به سبب فشار متورم شده و سپس خود به خود از شدت برآمدگی شان کاسته شده است.

گرید سه: بالشتکهای هموروئیدی خیلی بزرگ و دردناک که با دست به داخل برمیگردند و جهت درمان نیاز به جراحی دارند (گاها با خونریزی همراه هستند)

گرید چهار: لایه های بسیار بزرگ با برآمدگی دائمی از مقعد بسیار دردناک و گاها با خونریزی فراوان که به جراحی نیاز دارند

دلایل ابتلا به هموروئید

عوامل زیادی ممکن است باعث بزرگ شدن لایه های هموروئیدی شوند اما دلیل اصلی آن برای هر بیمار همیشه مشخص نیست. هر چند، کشش و تقلا هنگام دفع مدفوع (زور زدن زیاد) یا سفت بودن بیش از حد مدفوع(یبوست) ، بارداری، ضعیف شدن بافت مقعد در اثر پیری و سبک زندگی ناسالم (فقدان ورزش، عادت های بد غذایی، نوشیدن الکل و غیره) همگی می توانند منجر به این بیماری شوند.

 

درمان هموروئید - آویژه درمان متین

 

تکنولوژی جدید درمان همورویید HAL RAR

این جراحی که با نام انعقاد سرخرگ خونرسان به هموروئید و ترمیم رکتوم مقعدی نیز شناخته می شود، روش جدیدی از متدهای درمان بواسیر است که در آن سنسور کوچکی به نام داپلر وارد مقعد می شود تا سرخرگ هایی که به هموروئید خونرسانی می کنند را بررسی و پیدا نماید. جراح می تواند رگ هایی تامین کننده خون در این بخش را مشخص کند و آن ها را بخیه بزند و خونرسانی به آن و همچنین مقعد را محدود نماید. هموروئید کوچک و درمان می شود و دیگر محسوس و قابل مشاهده نیست. این روش جراحی موثر و با کمترین درد است.

همانطور که ذکر شد این عارضه، بیماری عروق خونرسان می باشد با این روش به صورت کاملا غیرتهاجمی و طبیعی عروق خونرسان درمان شده و پاکه های متورم همورویید خود به خود کوچک میشوند (HAL) در زمانی که پاکه ها بسیار بزرگ و بیرون زده باشند جراح پاکه ها را طبق عکس در جای خود ترمیم میکند(RAR) این روش بدون برش و خونریزی و بالای خط دندانه ای (در ادامه توضیحات تکميلي داده میشد) انجام شده و بدون درد می باشد. هیچ بافتی از بدن جدا نمیشود و به صورت کاملا طبیعی در محل اولیه خود قرار میگیرند.

مراقبت های پس از جراحی هموروئید

شایع ترین شکایت بیماران احساس پر بودن در کانال مقعدی است که کاملا طبیعی می باشد مخصوصا هنگامِ دفع مدفوع. شما می توانید از داروهای مسکن مثل استامینوفن، آسپرین، یا ایبوبروفن استفاده کنید البته با اجازه پزشک جراح. نشستن درتشت یا وان آب گرمِ حمام هم مفید است. استفاده از ملین ها هم دفع مدفوع را آسان تر می کند.

 

هموروئید - آویژه درمان متین

 

نتایج HAL RAR در درمان همورویید

  • حفظ آناتومی بدن به علت غیرتهاجمی بودن این روش
  • بدون ایجاد برش ، برداشت بافت یا ایجاد زخم
  • درد بسیار کم در مقایسه با روشهای موجود
  • حضور در بیمارستان یک روز (با توجه با صلاح پزشک امکان ترخیص در همان روز بعد از عمل می باشد)
  • برگشت سریع به کار و زندگی طبیعی
  • اکثر بيماران بعد از یک تا دو روز به زندگی نرمال برمیگردند امکان خونریزی در این روش بسیار کم می باشد
  • این تکنولوژی مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا FDA می باشد.

خط دندانه ای چیست؟

دایره های نامنظم موجود در دریجه مقعد که به عنوان خط دندانه ای (خط پکتینیت) شناخته می شود. این خط کانال مقعد را به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می کند که هم از نظر ساختار و هم از نظر تامین عصبی عروقی متفاوت است.اعصاب حسی فراوان در زیر خط دندانه ای وجود دارد در روش HAL RAR چون تمام اعمال در بالای این خط انجام می‌شود بیمار درد بسیار کمی دارد .اما روش‌های سنتی که هموروئید بریده می‌شود آسیب زیادی به اعصاب وارد شده و درد بسیار وحشتناکی برای بیمار ایجاد می کند. در تصویر زیر به خوبی این قسمت از رکتوم ب نمایش گذاشته شده است.

 

خطوط دندانه ای -آویژه درمان متین

روش های دیگر جراحی همورویید

لیزر

این روش تاثیر بیشتری نسبت به استفاده از روش سنتی دارد. اعمال لیزر تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود و برای انوع مختلف هموروئید با گرید های مختلف کاربرد دارد.

استپلر

این روش که با نام همروئیدوپکسی نیز شناخته می شود روشی است که در آن به هیجچ نوع برش خارجی نیاز نیست. به جای اعمال برش بافت های هموروئیدی به صورت حلقه به سمت بالا برده می شود و در نهایت با استفاده از استاپلر با قطع خونرسانی ، بافت های یاد شده از بین می روند.

جراحی سنتی(میلیگان مورگان)

هموروئیدکتومی پروسه ای است که به دو صورت باز و بسته نیز قابل انجام است. پزشک در این روش درمان همورویید با استفاده از اعمال برش بسته به شدت عارضه به برداشت بافت های آن اقدام می کند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

4 1 رای
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها