مراقبت های بعد از درمان فیستول

اغلب بیمارانی که برای درمان فیستول به پزشک مراجعه می کنند می خواهند از زمان استراحت، خانه نشینی و مراقبت های بعد از درمان فیستول آگاه شوند. به عنوان یک نکته کلی به این موضوع توجه داشته باشید که دوران نقاهت درمان فیستول زمان بر است. با وجود اینکه فیستول ممکن است در هر اندامی از بدن فرد رخ دهد، اما بیشتر در بخش تحتانی بدن یعنی رکتوم و مقعد اتفاق می افتد. در طی درمان عارضه، بافت های غیرنرمال که به نواحی اطراف مقعد متصل هستند، برداشته می شود. البته که روش های مداوای این بیماری، راه های متعددی را از جراحی یا غیر آن در برمی گیرد. شرکت آویژه درمان متین، در این مقاله شدیدترین شرایط را در نظر می گیرد؛ شما می توانید آن را به سایر حالات نیز تعمیم دهید.

 

مراقبت های بعد از درمان فیستول-شرکت آویژه درمان متین

 

نگرانی های شایع در مراقبت های بعد از درمان فیستول

اجابت مزاج دشوار: به علت تغییرات وارده جهت برداشت بافت های زائد احتمالا در 1 تا 2 هفته اول کمی درد یا خونریزی را حین مدفوع کردن، تجربه کنید. نگران این موضوع نباشید زیرا پزشک با ارائه دستورالعمل هایی راه را برای شما هموار خواهد کرد.

خروج چرک یا خونابه: فیستول مقعد در محلی اتفاق می افتد که سرشار از باکتری و میکروب است به همن دلیل در دوران مراقبت های بعد از درمان فیستول خروج چرک از محل انتظار می رود. برای مقابله با این مشکل، استفاده از گازاستریل در محل زخم ها پیشنهاد خوبی خواهد بود.

زمان برگشت به روال عادی زندگی: با وجود زخم در قسمت تحتانی، فعالیت های شما محدود خواهد شد، با این حال اکثر افراد بعد از گذشت 1 الی 2 هفته می توانند به زندگی عادی خود بازگردند. این موضوع به معنای بهبودی کامل شما نیست. در مجموع زمانی که برای رعایت مراقبت های بعد از درمان فیستول در نظر گرفته می شود بسته به شدت جراحی متفاوت خواهد بود.

در ادامه از راهکارهایی صحبت خواهیم کرد که به شما کمک می کند دوران نقاهت کوتاه تری را پشت سر بگذارید.

نکات خود مراقبتی درمان فیستول

فعالیت ها

  1. هر زمان که احساس خستگی کردید استراحت کنید، خوابیدن به اندازه کافی نقش مهمی در بهبودی هرچه زودتر بیمار ایفا می کند.
  2. فعال باشید ، وقتی از استراحت صحبت می کنیم منظورمان صرفا خوابیدن مطلق نیست. پیاده روی در دوران مراقبت های بعد از درمان فیستول، کمک شایانی به ترمیم زخم ها و تسهیل عملکرد گوارش خواهد کرد.
  3. برای رانندگی کردن با پزشک هماهنگ کنید. این موضوع مهم را بیاد داشته باشید که شما شرایط نشستن طولانی مدت در خودرو و تکان های ناشی از آن را ندارید. اگر بدون رانندگی زندگی شما مختل می شود، لازم است نظر پزشک را جویا شوید.
  4. استحمام و دوش گرفتن به روال سابق انجام می شود تنها به شرطی که بعد از اتمام کار، ناحیه مقعد خود را با حوله خشک کنید.

در مراقبت های بعد از درمان فیستول چه بخوریم؟

  • در مصرف مواد غذایی شما می توانید روند قبل از درمان را در پیش بگیرید اگر دل درد داشتید، حجم غذای مصرفی را کاهش دهید.
  • تا حد امکان مایعات بنوشید مگر در صورتی که پزشک شما را منع کند. نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات از یبوست و خونریزی حین دفع جلوگیری می کند.
  • مصرف مواد غنی از فیبر را در دستورکارخود قرار دهید. میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلات کامل گروهی از مواد غذایی هستند که دوران نقاهت آسانی را برای شما به ارمغان می اورند.
  • همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، اجابت مزاج ممکن است به روال سابق خود انجام نشود.
  • تنها توصیه متخصص به شما این است که از زور زدن های بیجا پرهیز کنید. مصرف فیبر بعد از گذشت چند روز موثر واقع می شود. اگر بعد از خوردن مواد غذای حاوی فیبر و پس از گذشت مدتی، همچنان اجابت مزاج برای شما دشوار بود با نظر پزشک از یک ملین خفیف استفاده کنید.

داروها در مراقبت های بعد از درمان فیستول

  1. اگر جز افرادی بودید که به علت شرایط خاص از قبل داروهایی مصرف می کردید، پزشک زمان مصرف مجدد آن ها را تعیین می کند. در برخی موارد حتی ممکن است دستورالعمل های جدیدی برای شما در نظر گرفته شود.
  2. مصرف مجدد آسپرین یا سایر داروهای کاهنده غلظت حتما می بایست با هماهنگی پزشک انجام شود.
  3. در صورتی که پزشک برای کاهش درد شما دارویی تجویز نکرده بود، می توانید با هماهنگی ایشان از داروهایی نظیر استامینفون، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. دستورالعمل هر دارویی توسط کارکنان داروخانه تعیین می شود و نیازی به تایید پزشک نیست.
  4. تنها درصورتی چند مسکن را با هم استفاده کنید که پزشک دستور آن را برای شما صادر کرده باشد. این نکته مهم را در گوشه ذهن نگه دارید که تنها به علت اینکه حال شما بهتر شده است به صورت سرخود مصرف داروها را متوقف نکنید.
  5. در مصرف دقیق و به موقع داروها در مراقبت های بعد از درمان فیستول کوشا باشید.
  6. در صورتی که داروها به معده شما سازگار نبود، زمان مصرف ان ها را بعد از هر وعده غذایی تنظیم کنید اگر این راه حل هم تاثیر چندانی نداشت، از پزشک خود بخواهید که داروهای شما را تغییر دهد.

مراقبت از جای زخم ها در درمان فیستول

محل جراحی با گاز استریل پانسمان می شود. تا بهبودی کامل زخم ها خروج خونابه طبیعی می باشد. در ورودی فیستول یک درن تعبیه می شود که سِتون نام دارد (seton drain). این درن علاوه بر اینکه بر بهبودی زودترعوارض تاثیر می گذارد، با تعیین دقیق محل بیماری شرایط را برای اقدامات بعدی پزشک فراهم می آورد. بعد از اجابت مزاج، از دستمال مرطوب استریل نوزاد استفاده کنید، دوش بگیرید و یا حمام ستیز(حمام نشیمن) انجام دهید، زیرا تمیز کردن مقعد برای جلوگیری از عفونت ضروری است.

دیگر مراقبت های بعد از درمان فیستول

  • یک پد ماکسی یا گاز استریل را در لباس زیر خود قرار دهید تا در حین بهبود فیستول، خونابه های خروجی جذب شود.
  • به مدت 15 تا 20 دقیقه در 8 تا 10 سانتی متر (3 تا 4 اینچ) آب گرم (حمام سیتز) بنشینید و در ادامه ناحیه را خشک کنید. تا زمانی که در ناحیه مقعد خود احساس درد می کنید این اقدام برای شما مفید خواهد بود.
  • وقتی روی توالت فرنگی می نشینید، پاهای خود را روی یک چهارپایه کوچک قرار دهید. این حالت شرایطی را برای شما فراهم می اورد که لگن شما را در حالت چمباتمه قرار میدهد که از این طریق می تواند حرکات روده را بعد از جراحی آسان تر کند.
  • توصیه می شود روی شکم خود دراز بکشید و یک بالش زیر باسن خود قرار دهید تا تورم کاهش یابد.
  • ویزیت های فالوآپ خود را به موقع انجام دهید. یکی از موارد مهمی که در مراقبت های بعد از درمان فیستول از اهمیت بالایی برخودار است، تحت نظر پزشک بودن است. ایشان با ارزیابی دقیق شرایط از پیشرفت روند درمان اطمینان حاصل پیدا می کند و در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی بهترین راهکار را برای درمان در نظر می گیرد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها