مراقبت های بعد از درمان هموروئید

بعد از انجام دادن کوچکترین اقدام حتی نوع غیر درمانی آن، لازم است برای مدتی هرچند کوتاه از روتین زندگی خود به دور باشیم. این موضوع درمورد بیماری های مانند همورویید از حساسیت های بالاتری برخوردار خواهد بود. بسته به اینکه پزشک از کدام روش برای درمان شما استفاده کرده باشد، دوران نقاهت متفاوتی را تجربه خواهید کرد. مراقبت های بعد از درمان هموروئید برای تمام بیماران با گریدهای مختلفی از بیماری بواسیر تعریف می شود ، اما بایدها و نبایدهای آن با هم تفاوت دارد. در این مقاله آویژه درمان متین، با شروع از متد جراحی به سایر متدهای پیشرفته رسیده است و از موارد مشترکی که رعایت آن ها الزامی است صحبت می کند.

 

مراقبت های بعد از درمان هموروئید-آویژه درمان متین

 

راه های درمان هموروئید

صحبت از متدهای مختلف مداوا کردن این بیماری ما را متوجه این موضوع می کند که تفاوت در مراقبت های بعد از درمان همورویید به چه علت می باشد. از جمله روش های رایجی که برای معالجه بواسیر مطرح شده، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش جراحی
  1. درمانهای تهاجمی
  2. درمان های کم تهاجمی مانند HAL-RAR
  • تکنیک های خانگی

مختصری درباره روش های درمان بواسیر

جراحی هموروئید

همانطور که از نام آن ممکن است حدس بزنید ، جراحی همورویید به این شکل انجام می شود که در آن پزشک به حذف بافت های درگیر چه از نوع داخلی چه از نوع خارجی می پردازد. اصولا پزشک پس از بی حاصل بودن راه های غیر جراحی، تصمیم به برداشت بافت های بیمار می کند و با ارائه مراقبت های بعد از درمان همورویید مناسب، دوران نقاهت راحتی را برای شما رقم می زند.

روش کم تهاجمی HAL-RAR

این کلمه که مخفف، انعقاد سرخرگ خونرسان به هموروئید و ترمیم رکتوم مقعد می باشد، بیانگر راهی کم تهاجمی برای درمان بواسیر می باشد. از آن جایی که این روش بدون اعمال برش انجام می شود، مراقبت های بعد از درمان هموروئید متفاوت با نوع جراحی آن دارد در این مورد بهتر است با پزشک معالج خود صحبت کنید.

تکنیک های خانگی

وقتی بیماری به اندازه ای شدید نباشد می توان با انجام نکات مراقبتی دقیق یعنی در نظر گرفتن رژیم غذایی، فعالیت های فیزیکی خاص و رعایت محدودیت هایی از پیش به درمان بواسیر روی آورد.

مراقبت های بعد از درمان همورویید به روش جراحی

بعد از اینکه بافت های هموروییدی طی جراحی برداشته شدند، نیاز است که بیمار به مدت 4 تا 8 هفته بسته به شدت پروسیجر به استراحت بپردازد. در واقع فاکتورهای موثر در دوره نقاهت بعد از جراحی را می توان به عواملی همچون اندازه، شدت، تعدد بافت های هموروئیدی، وضعیت سلامتی و تحرک شما نسبت داد. در ادامه به تفصیل این موضوع را برای شما شرح داده ایم:

  • یک تا دو هفته اول بعد از جراحی نیاز خواهید داشت که استراحت کافی داشته باشید. پرهیز از انجام فعالیت های شدید بدنی و ماندن در خانه از مواردی هستند که می بایست آن ها را در مراقبت های بعد از درمان هموروئید مدنظر قرار دهید.
  • بعد از گذشت دو هفته ، انتظار می رود که شما به روتین زندگی خود بازگردید با این حال می بایست از انجام فعالیت های پرزحمت در دوران مراقبت های بعد از درمان هموروئید، پرهیز کنید.
  • احساس درد و ناراحتی به مدت 2 الی 4 هفته بعد از جراحی، طبیعی می باشد و به تدریج آثار آن از بدن شما رفع خواهد شد. با مراقبت از جای زخم ها و استفاده از مسکن های تجویز شده در کاهش این عوارض تاثیر شگرفی خواهد داشت.

مراقبت های بعد از درمان هموروئید - آویزه درمان متین

تفاوت جراحی تهاجمی همورویید با روش HAL-RAR

همانطور که در فوق نیز به این موضوع اشاره کردیم ، در روش جراحی های تهاجمی متخصص به حذف بافت های ملتهب یا به اصطلاح هموروییدی می پردازد اما در روش HAL-RAR، پزشک در ابتدا با استفاده از سونو داپلر به تشخیص سرخرگ های خونرسان رکتوم می پردازد و در ادامه با ایجاد محدودیت در خونرسانی این سرخرگ ها، بیماری را به طور کامل و بدون اعمال کوچکترین برشی ، درمان خواهد کرد. اگر نوع بواسیر به صورت پرولاپس باشد نیز ، با بهره جویی از انعقاد سرخرگ خونرسان به هموروئید و ترمیم رکتوم مقعد پزشک می تواند به درمان آن دست بزند. بیرون زدگی شدید روده که پرولاپس نامیده می شود از طریق بازگردانده شدن به موقعیت سابق و فیکس کردن آن امکان پذیر است. با این توضیحات حالا به طور کامل متوجه این موضوع شدید که چرا در این دو متد فرد با مراقبت های بعد از درمان همورویید متفاوت مواجه می شود.

مراقبت های مشترک بعد از درمان همورویید

شما با آماده کردن تجهیزات لازم و فراهم آوردن محیط استراحت می توانید بهبودی زودهنگام را شاهد باشید. آماده کردن محیط آرام در منزل، تهیه مواد خوراکی مغذی و هماهنگی با فردی که حداقل تا یک روز بعد از درمان در کنار شما حضور داشته باشد ، در دسته بندی مراقبت های بعد از درمان هموروئید جای می گیرد.

محدودیت در فعالیت ها

چه درمان همورویید شما از طریق جراحی انجام شده یا نشده باشد ، محدودیت های در انجام فعالیت های روتین خود خواهید داشت. فعالیت های شدید بدنی که نیاز به تحرک بالا دارند جز تحریک کردن رکتوم ، باز شدن بخیه ها واحساس درد ماحصلی برای شما به ارمغان نخواهد داشت. در مجموع هر اقدامی که باعث ایجاد فشار به رکتوم و مقعد شما می شود در مراقبت های بعد از درمان همورویید جایی ندارد، این موارد عبارتند از :

  1. بلند کردن اجسام سنگین
  2. ایجاد فشار در طول اجابت مزاج
  3. دویدن

همچنین لازم است در دوران مراقبت های بعد از درمان هموروئید، از نشستن طولانی مدت بدون تحرک نیز خودداری کنید. منظور ما از استراحت، نوع مطلق آن نیست بلکه راه رفتن در دوران نقاهت به شما کمک می کند که با تسهیل گردش خون ، شاهد بهبودی هرچه زودتر خود باشید.

در هنگام نشستن از بالشتک های دوناتی شکل استفاده کنید. از سایز و نرمی بالش ها اطمینان حاصل کنید ؛ زیرا نوع بزرگ و خیلی سفت آن باعث باز شدن باسن و کشیده شدن اسفنکر مقعدی خواهد شد.

رژیم غذایی

هدف اصلی رعایت رژیم غذایی خاص ، جلوگیری از بروز یبوست می باشد. با بروز یبوست مدفوع سفت می شود و حین دفع آن ، فشار زیادی بر محل جراحی وارد می شود از جمله دلایلی که یبوست در افراد به وجود می آورد عدم دریافت فیبر کافی و کم آبی بدن است. در طی چند روز اول در مراقبت های بعد از درمان همورویید ، می بایست از غذاهای آسان هضم استفاده کنید. این مواد خوراکی چون نرم هستند حین اجابت مزاج بدون ایجاد هیچ گونه فشاری ، خارج می شوند. در ادامه به توضیح انواع مواد مغذی مفید در دوران مراقبت های بعد از درمان هموروئید خواهیم پرداخت :

  • غلات پخته شده
  • برنج سفید یا رشته فرنگی
  • نان سفید
  • سبزیجات پخته شده
  • گوشت چرخ کرده بدون چربی
  • تخم مرغ
  • میوه های خشک از جمله آلو
  • موز رسیده
  • ژلاتین

به محض اینکه علائم اولیه بهبودی را در خود مشاهده کردید ، می توانید رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سیب، آووکادو، لوبیا و حبوبات، برنج قهوه ای، کلم بروکلی ، هویج، گل کلم و غیره به نرم شدن مدفوع کمک شایانی می کنند.

آنچه بیش از هر چیز دیگر در مراقبت های بعد از درمان همورویید، مورد اهمیت است این می باشد که به اندازه کافی آب بنوشید. این میزان برای افرادی که سالم هستند حداقل 8 لیوان در طول روز می باشد. برای بیمارانی که دارو مصرف می کنند مقادیر بیشتر از میزان یاد شده توصیه می شود.

داروها در مراقبت های بعد از درمان هموروئید

معمولا پزشک دو دسته دارو را در این ایام برای شما تجویز خواهد کرد؛ این موارد عبارتند از نرم کننده های مدفوع و مسکن ها.
وظیفه هرکدام از این داروها بسیار واضح است ؛ نرم کننده ها با تاثیری که بر روانی مدفوع دارند، شرایطی را فراهم می آورند تا حرکات روده تا حد امکان کاهش پیدا کند. با این عملکرد به زخم ها فشاری وارد نمی شود و فرد با راحتی اجابت مزاج می کند. از جمله داروهایی که ممکن است پزشک برای پاسخگویی به این هدف برای شما تجویز کند عبارتند از :

  • شیر منیزیا (هیدروکسید منیزیم)
  • کولاس (سدیم دوکوزات)
  • متاموسیل (پوسته پسیلیوم)
  • میرالاکس (پلی اتیلن گلیکول)

چند روز بعد از عمل هموروئید می توان رابطه جنسی داشت؟

پاسخ دادن به سوالتی که شما می پرسید حق شماست ! بعد از عمل و درمان این عارضه بهتر است تا منتظر شفای کامل و بهبودی سریع او باشید و نکات مراقبت های بعد از درمان هموروئید را به خوبی انجام دهید. پیش از اقدام به هر گونه فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی باید توجه داشته باشید که هر نوع عمل جراحی نیاز به زمان و استراحت کافی برای بازسازی و بهبود کامل بدن دارد. عمل هموروئید ممکن است منجر به آسیب و تغیرات در ناحیه تحت درمان شده و عملکرد جسمانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو بهتر است تا بهبودی کامل خود صبر کنید و پیروی از دستورات و راهنمایی های پزشک خود را با جدیت تمام ادامه دهید. بعد از گذشت حدود 2 الی 3 هفته از درمان ، شما می توانید اقدام به برقراری رابطه جنسی کنید. البته لازم به ذکر است تا بهبودی جای زخم ها و کاهش درد در ناحیه مقعد از برقراری رابطه مقعدی یا آنال خودداری کنید. به طور کلی توصیه می شود مراقبت های بعد از درمان بواسیر را با دقت کامل مطالعه کرده و در صورت داشتن هر گونه سوال آن را مطرح کرده تا پاسخ آن را دریافت کنید.

ترشحات بعد از درمان بواسیر

مراقبت های بعد از درمان هموروئید ، بسیار مهم و حیاتی هستند ، چرا که با رعایت کردن آن ها هم درد احساس شده کاهش پیدا می کند و هم از بروز دوباره آن جلوگیری می شود. یکی از مراقبت های بعد از درمان تمیز کردن ترشحات ناحیه مقعد می باشد. ترشحات مخاطی ، خونی یا مدفوع در بازه زمانی اولیه درمان بسیار شایع بوده و ممکن است تا یک هفته نیز ادامه داشته باشد. در چنین حالاتی نیاز است تا فرد از گاز استریل یا پد های تمیز و بهداشتی استفاده نماید و محل زخم را ضد عفونی نماید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها