مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده

در طی درمان پرولاپس روده، پزشک با برگرداندن عضو به جای اصلی خود یا برداشتن بخشی از آن طی جراحی، به درمان عارضه مبادرت می کند. به علت تغییرات وارده بسیار طبیعی است که شما مدتی از زندگی عادی خود دور باشید و به رعایت بایدها و نبایدهایی در قالب مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده بپردازید. عدم توجه به این موضوع تبعات بدی را به همراه خواهد داشت. شما می بایست مدت زمان کافی به بدن خود بدهید که با کمک داروهای تجویزی دوران نقاهت موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارد. بلاشک پزشک حاذق از تمام دستورالعمل های بعد از درمان با شما صحبت خواهد کرد، این مقاله به یاری افرادی می شتابد که اولا علت رعایت این محدودیت های را می خواهند در ثانی همه موارد ذکر شده توسط پزشک را به خاطر ندارند. در این مقاله از شرکت آویژه درمان متین، این موارد را به طور کامل توضیح داده شده است.

 

مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده _ آویژه درمان متین

 

مختصری دررابطه پرولاپس روده و راه های درمان آن

پس از اینکه شاهد افتادگی روده در گرید حاد یا همان پرولاپس بودید لازم است به پزشک مراجعه کنید. این بیماری در دو نوع داخلی و خارجی برای هر فردی رخ می دهد. در پرولاپس داخلی، راست روده تا حدی به داخل مقعد افتادگی پیدا می کند اما از سمت دیگر آن بیرون نخواهد آمد. افتادگی مخاطی یا خارجی همان بیماری است که کل راست روده از جایگاه اصلی خود خارج می شود. بسته به شدت این بیماری که شما را درگیر کرده باشد پزشک یکی از راه های زیر را امتحان خواهد کرد:

  • انجام عمل باز که از ایجاد برش بر روی شکم بیمار انجام می شود.
  • استفاده از لاپاراسکوپ که با تهاجم کمتری انجام می شود.
  • بهره جویی از روش جدید HAL-RAR که روشی کم تهاجم است و با کمترین میزان مراقبت های بعد از درمان پرولاپس رکتوم همراه است.

انتظارات بعد از درمان پرولاپس

بعد از اینکه پزشک از یکی از راه های فوق برای درمان بیماری استفاده کرد، انتظار می رود که شما به تدریج بهبود یابید و قوای سابق جسمانی خود را بازیابید. با این حال طبیعی است اگر شما در دوران مراقبت های بعد از درمان افتادگی روده ضعف جسمانی و به مصرف داروهای تجویز شده نیاز داشته باشید.

درد شانه بعد از جراحی با لاپاراسکوپ رایج است زیرا پزشک با استفاده از گاز مخصوص، ارگان های داخلی شما را از هم تفکیک می دهد تا به خوبی بتواند آن ها مشاهده کند. البته لازم به ذکر است که این مورد در افرادی که از روش HAL-RAR برای درمان خود استفاده کرده اند، مشاهده نمی شود. این درد یک الی دو روز مهمان شما خواهد بود. دوران مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده در هریک از روش های فوق متفاوت و به شرح ذیل می باشد:

جراحی سنتی: 4 الی 6 هفته

لاپاراسکوپ : 1 الی 2 هفته

متد جدید: HAL-RAR سه الی ده روز

با وجود اینکه دوران نقاهت هریک از روش های فوق با هم تفاوت دارند اما دستورالعمل های لازم در بین این روش ها مشترک است. که در ادامه به طور کامل از آن ها صحبت خواهیم کرد.

مراقبت های بعد از درمان پرولاپس رکتوم

  • فعالیت ها

  1. هرزمانی که احساس خستگی داشتید استراحت کنید، خواب و استراحت به اندازه کافی به شما کمک می کند که هر چه زودتر بهبود یابید.
  2. وقتی از استراحت صحبت می کنیم منظورمان نوع مطلق آن نیست، داشتن پیاده روی های کوتاه در روز در روند بهبودی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. طبیعی است اگر در روزهای ابتدایی نتوانید خیلی قدم بزنید اما به ندرت تعداد گام های شما افزایش خواهد یافت.
  3. از بلند کردن هر جسمی که باعث کشیدگی عضلات شما شود پرهیز کنید. بغل کردن بچه، جابه جایی خریدها و غیره تا 4 الی 6 هفته بعد از درمان پرولاپس ممنوع است.
  4. فعالیت های شدید بدنی در قالب ورزش مانند دوچرخه سواری، بلند کردن وزنه و انجام ورزش های هوازی بعد از گذشت 6 هفته از جراحی ممنوع است، این مدت زمان برای سایر روش ها کوتاه تر می باشد.
  5. دوش گرفتن بلامانع است تنها به شرطی که محل اعمال بخیه ها را کاملا خشک کنید. از استحمام تا یک هفته بعد از جراحی پرهیز کنید تا اینکه نهایتا پزشک این اقدام را تایید کند. طبیعی است که در روش های غیرجراحی شما با موارد فوق مواجه نخواهید شد.
  6. خونریزی خفیف در دوران مراقبت های بعد از درمان پرولاپس رکتوم طبیعی است. در صورت لزوم از پدهای بهداشتی استفاده کنید.
  7. برای برگشتن به روتین زندگی حتما از پزشک سوالاتی بپرسید. انجام رابطه جنسی یکی از همین مواردی است که بعد از درمان بیماری با محدودیت مواجه خواهد بود.
  8. از قبل هماهنگی های لازم جهت دریافت مرخصی را انجام دهید. همانطور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کردیم
  9. بسته به اینکه پزشک از چه روشی برای درمان شما استفاده کند مدت زمان متفاوتی مورد نیاز است.

در مراقبت های بعد از درمان افتادگی روده چه بخوریم؟

محدودیت های خاصی در این زمینه رژیم غذایی وجود ندارد با این حال اگر معده شما ناراحتی خاصی دارد توصیه می شود از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید.
نوشیدن مایعات، چه آب و چه آبمیوه از مواردی است که کمک شایانی به بهبودی زخم های شما می کند؛ بنابراین تا حد امکان بدن خود را هیدراته نگه دارید مگر اینکه پزشک شما را منع کند.
در ایام مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده قطعا با علائمی مواجه خواهید شد که نشان می دهد دفع شما طبیعی نیست. جای نگرانی وجود ندارد تنها از زور زدن حین اجابت مزاج پرهیز کنید.
برای دفع آسان توصیه می شود مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید. در صورتی که با رعایت موارد فوق در دفع مشکل داشتید حتما با پزشک خود تماس برقرار کنید.

داروها در مراقبت های بعد از درمان افتادگی رکتوم

  • اگر جز افرادی هستید که دارو مصرف می کردید و به علت درمان بیماری و به توصیه پزشک آن را قطع نموده اید، ایشان دستورالعمل جدیدی را برای شما درنظر می گیرد یا اجازه مصرف داروها با روتین سابق را صادر می کند.
  • در مصرف دقیق و به موقع داروها کوشا باشید. مقدار داروها دقیقا بر اساس شدت بیماری شما تجویز شده است بنابراین از دادن آن ها به سایرین پرهیز کنید.
  • اگر نمی خواهید از داروی تجویز شده استفاده کنید حتما از پزشک خود درباره سایر داروهای جایگزین سوالاتی بپرسید.
  • در صورتی که با مصرف داروها در هضم جذب شما مشکل ایجاد شد یا اینکه حالت تهوع به شما دست داد توصیه می شود که آن ها را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید یا اینکه از پزشک خود بخواهید آن ها را تغییر دهد.
  • مصرف آنتی بیوتیک ها در مراقبت های بعد از درمان پرولاپس رکتوم از اهمیت والایی برخوردار است که باعث ترمیم به موقع زخم خواهد شد. هیچگاه به دلخواه مصرف آن ها را قطع نکنید.

مراقبت از جای زخم ها چگونه انجام می شود؟

اگر پزشک از تکنیک جراحی یا لاپاراسکوپ برای درمان پرولاپس شما بهره گرفته باشد لازم است دستورالعمل های زیر را رعایت کنید:

  1. لازم است چسب زخم اعمال شده توسط پزشک، تا یک هفته بر محل زخم ها باقی بماند تا در نهایت به صورت خود به خود جدا شود.
  2. بعد از افتادن چسب ها، محل برش ها را با آب گرم و صابون بشویید و آن را خشک نمایید.
  3. توجه داشته باشید که محل زخم ها می بایست همیشه تمیز و خشک باشند. در صورت لزوم می توانید ان را با گاز استریل پانسمان کنید.
  4. لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده با روش HAL-RAR جایی ندارد زیرا در این تکنیک پزشک هیچ برشی اعمال نخواهد کرد.

مصرف نوشیدنی های الکلی در مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات و حبوبات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. میزان فیبر لازم برای افراد بالای 50 سال ، روزانه بین 20 تا 30 گرم می باشد. فیبر در واقع بخشی از مواد غذایی گیاهی است که بدن ما نمی تواند آن را به طور کامل هضم کند. لذا در روده باقی می ماند و منجر به افزایش حجم مدفوع ، زیاد شدن حرکات افتادگی روده ، نرم شدن مدفوع و سهولت اجابت مزاج می شود. مصرف فیبر ، میزان مایعات دریافتی را نیز افزایش خواهد داد. این موضوع تاثیر فیبر ها را در روده بیشتر می کند.

توصیه های کابردی برای افزایش مصرف روزانه فیبر ها

  • توصیه می شود برای بهبود شرایط خود ، از غذاهایی که فیبر دارند استفاده کنید ،آن هم در وعده های اصلی و میان وعده ها.
  • روزانه حداقل 10 واحد سبزیجات و میوه مصرف کنید. هر واحد میوه و سبزی عبارت است از نصف لیوان از مواد غذایی. هر یک از موارد زیر در مراقبت های بعد از درمان پرولاپس روده ، بیانگر یک واحد میوه و سبزیجات هستند.
  • سبزیجات تازه ، منجمد ، کنسروی یا حتی پخته شده مصرف کنید.
  • از غلات و حبوبات استفاده کنید اما به شرطی که حتما آن ها را به صورت کامل پخته باشید و پوسته روی آن ها کنده نشود. نان سبوس دار ، لوبیا ، عدس ، برنج قهوه ای ، نخود ، لپه را به صورت کامل پخته بخورید و حتما نفخ آن ها را بگیرید.
  • استفاده از سبوس گندم نیز کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد چرا که اضافه کردن سبوس به سایر مواد غذایی مانند سالاد ، ماست ، شیر ، آبمیوه می تواند در پیشگیری از دفع سخت مدفوع بسیار موثر و کمک کننده باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها