اقدامات قبل از درمان فیستول

برای اینکه شاهد اثرات مثبت هر فرایندی باشیم لازم است با انجام یک سری فعالیت های خاص بستر را برای به ثمر نشستن آن فراهم کنیم. این موضوع مهم در جراحی های درمانی، بیشتر خودش را نشان می دهد. هر گونه عدم آمادگی قطعا فرایند را با اختلال مواجه می کند؛ منظور ما از توضیح چنین مسائلی ایجاد استرس و اضطراب نیست، بلکه هشدار جدی برای توجه به آن است. از جمله پروسه هایی که با رویکرد جراحی های تهاجمی و غیر آن، این اضطرار مطرح می شود، درمان فیستول می باشد. پزشک قبل از برداشتن هر گامی یک سری دستورالعمل در قالب اقدامات قبل از درمان فیستول بیان می کند تا با رعایت آن ها جراحی موفقیت آمیزی در پیش داشته باشید. مقاله زیر از شرکت آویژه درمان متین، به خوبی از الزام این موضوع صحبت می کند.

 

اقدامات قبل از درمان فیستول - آویژه درمان

 

اهمیت اقدامات قبل از جراحی فیستول

برای اینکه بدانیم در اقدامات قبل از درمان فیستول می بایست چه مواردی را رعایت کنیم ، لازم است در ابتدا به معرفی عارضه بپردازیم. فیستول یک مجرای کوچک است که در ناحیه اطراف دهانه مقعد ایجاد می شود. منشا تشکیل این مجرا از نواحی داخلی نشیمنگاه آغاز و تا سطح پوست ادامه پیدا می کند.دلایل متعددی در ایجاد این کانال ها اثرگذارند که به طور خلاصه می توان آن ها را به ایجاد یک توده یا غده عفونی در نواحی ذکر شده ربط داد. ایجاد این کانال و تجمع عفونت برای بیمار درد، ناراحتی، خروج چرک و زندگی سخت را به همراه خواهد داشت.

اقدامات قبل از درمان فیستول

  • کسب آگاهی در مورد فرایند پیش رو

آنچه در طی پروسه مداوای بیماری رخ می دهد، باز کردن کانال ها و خارج کردن عفونت از مجرای ایجاد شده می باشد. همین موضوع باعث می شود که فیستول به تدریج بهبود یابد. عفونی بودن هر قسمت از بدن، باعث ایجاد ناراحتی ها و حتی گسترش آن به سایر بافت ها خواهد شد، بنابراین در وهله اول متخصص به تخلیه این منابع عفونی می پردازد.

البته قبل از برداشتن هر گامی پزشک به شما آرام بخش تزریق می کند تا در طی پروسه متوجه هیچ دردی نشوید. ایشان با ارسال تیوب مجهز به نور که آنوسکوپ یا اسکوپ نامیده می شود، محل دقیق عارضه را تشخیص خواهد داد. البته استفاده از روش های جدیدتر مانند سونوداپلر نیز فرایند را تسهیل خواهد بخشید. در نهایت جراح با استفاده از ابزار جراحی، به ایجاد برش و تخلیه انباشت عفونت ها می پردازد.

  • آگاهی از پانسمان و نحوه نگهداری از آن

ایجاد برش، درگاهی برای ورود میکروب ها می باشد که زخم را مستعد عفونت می کند؛ بنابراین لازم است که محل مورد نظر با گاز استریل پانسمان شود. آگاهی از اینکه گاز تعبیه شده بعد از یک روز نیاز به برداشته شدن دارد و یا اینکه با اولین دفع از جایگاه خود ساقط می شود، در دسته اقدامات قبل از درمان فیستول جای می گیرد و بسیار حائز اهمیت است.

  • از پیش شرایط را مهیا کنید.

با توجه به این موضوع که درمان فیستول یک فرایند سرپایی است و نیاز به بستری ندارد، شما همان روز به منزل باز خواهید گشت. به عنوان اقدامات قبل از درمان فیستول لازم است با فردی هماهنگ کنید تا شما را به منزل برساند. اگر تنها زندگی می کنید توصیه ما به شما این است که از قبل تمام تجهیزات اعم از گاز استریل، داروها و غیره و همچنین مواد غذایی لازم را فراهم کنید تا کمی از دغدغه شما کاسته شود.

چگونه خود را برای جراحی آماده کنید

با شنیدن نام جراحی، حتی اگر با کم تهاجم ترین روش انجام شود، افراد دارای اندکی استرس می باشند. این نکته مهم را از یاد نبرید که آگاهی شما در این راه مساوی است با رفع ابهامات و خیال راحت تر نسبت به پروسه پیش رو. البته که دقت در انتخاب جراحی که با روش های نوین به درمان فیستول می پردازد در این امر بی تاثیر نیست زیرا شما با خیال راحت می توانید به عملکرد وی اعتماد کنید. بعد از طی کردن این مرحله با انجام اقدامات قبل از درمان فیستول زیر، به استقبال بهبودی بروید:

روده خود را با استفاده از اماله(انما) یا ملین تخلیه کنید، پزشک راهکار مناسب را به شما نشان خواهد داد.
به این نکته توجه کنید که شما به تنهایی قادر نخواهید بود که از امورات شخصی خود بربیایید و به وجود یک همراه در کنار خود نیاز دارید.

اگر داروهایی مصرف می کنید که جلوی انعقاد طبیعی خون را می گیرد پزشک قطع مصرف آن را به شما توصیه می کند یا اینکه دستورالعمل جدیدی برای مصرف آن در نظر می گیرد.بنابراین لازم از این موارد با پزشک خود صحبت کنید.منطور ما از داروهای کاهنده غلظت خون آسپرین، ایبوپروفن و داروهای ضد التهاب می باشد.

از تمام داروها و مکمل های غذایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. برخی از آنها ممکن است روند درمان فیستول را با اختلال مواجه کنند

روز جراحی و اقدامات قبل از درمان فیستول

تمامی مواردی را که پزشک در جلسه تعیین زمان جراحی به شما توصیه نموده است، رعایت کنید. اگر این بایدها و نبایدها را دقیقا به یاد نمی اورید با ما همراه باشید:

✅رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید

مصرف مواد غذایی مغذی و هیدراته نگه داشتن بدن نقش موثری را در سلامت عمومی شما، خصوصا زمانی که برای جراحی آماده می شوید، ایفا می کند. خوردن خوراکی های مفید مانند میوه، سیزیجات و دریافت مقادیر کافی پروتئین دوران نقاهت کوتاهی را برای شما رقم خواهد زد و باعث بهبودی هرچه سریع تر زخم ها می گردد.

✅از استعمال دخانیات بپرهیزید

اگر شما جز افرادی هستید که استعمال سیگار بخش مهمی از زندگی تان است، این موضوع مهم را در گوشه ذهن نگه دارید که می بایست به عنوان اقدامات قبل از درمان فیستول، به مدت کوتاهی آن را رها کنید. اگر علت این محدودیت را می خواهید باید بگوییم که سیگار کشیدن قوای جسمانی شما را برای مبارزه با عفونت ها کاهش می دهد که در نهایت عوارض بیشتری را به همراه خواهد داشت.

✅بهداشت را رعایت کنید

با وجود اینکه حین جراحی عضو به طور کامل ضد عفونی می شود، تمیز نگه داشتن نواحی اطراف مقعد، ریسک پخش شدن عفونت را کاهش می دهد. توصیه ما به شما این است که صبح قبل از جراحی، دوش بگیرید و اطراف مقعد خود را با استفاده از صابون و آب گرم به خوبی شستشو دهید؛ برای برخی افراد، پزشک استفاده از یک صابون یا محلول مخصوص را به شما پیشنهاد می دهد.

✅با دید مثبت به جراحی روی بیاورید.

یکی از موارد مهمی که از اهمیت آن در اقدامات قبل از درمان فیستول، نمی توان غافل شد، آمادگی ذهن برای انجام جراحی می باشد. همین موضوع باعث کاهش استرس خواهد شد که در نهایت نتیجه مطلوبی را به ارمغان خواهد آورد، آگاهی از این موضوع که بروز هر بیماری، بخش جدایی ناپذیر زندگی هر انسانی است و با برداشتن گام های مورد نیاز به خوبی می توان بر آن فائق آمد، باعث پذیرش و آمادگی ذهنی فرد خواهد شد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها